autobedrijf

INTERVIEW

In oktober kwam het speciale jubileum magazine van het familiebedrijf ‘van Nes’uit. Hierin is een artikel geschreven over Autobedrijf van der Kwaak en de eigenaar Roland Brussee.

GAAT U NAAR DE SNELLE AUTOVERKOPER OF NAAR AUTOBEDRIJF VAN DER KWAAK?
We kennen allemaal het cliché van de snelle autoverkoper. Met gladde praatjes verleidt hij u tot de aanschaf van een veel te dure occasion. Of het beeld van het garagebedrijf dat veel geld vraagt voor matig onderhoud. Bij Autobedrijf van der Kwaak kiezen ze voor eerlijk advies en goed en noodzakelijk onderhoud. En die kwaliteit verloochent zich niet!

EVEN VOORSTELLEN
Autobedrijf van der Kwaak zag het levenslicht in 1968. Oprichter van deze Volvo-specialist is Piet van der Kwaak (76) en later is daar zijn broer Nico (63) bijgekomen. In 1986 liep er een leerling Autotechnicus binnen. Piet en Nico zagen al gauw dat deze leerling  het autovak in de vingers had. Deze Roland Brussee versterkte het team tien jaar. Toen vond hij het tijd om zijn horizon te verbreden bij de importeur van Renault-Nissan waar hij diverse functies heeft bekleed. Na weer tien jaar keerde hij terug op het oude nest. In 2008 werd hij hier zelfs mede-eigenaar en sinds vorig jaar is hij alleen eigenaar. En Piet en Nico? Die doen het weliswaar wat rustiger aan, maar zijn nog altijd onderdeel van het bedrijf. Samen met een receptioniste en nog 6 medewerkers staan zij voor de kwaliteit van van der Kwaak!

VAN DER KWAAK KWALITEIT
Aan de hand van zijn ervaring kan Roland Brussee goed uitleggen wat kwaliteit betekent voor van der Kwaak. ‘Officiële dealers hebben targets’, begint hij. ‘Dan moet je een paar maanden extra aandacht besteden aan het verkopen van remschijven. Logisch, want de dealer verdient aan de omzetten van de onderdelen.’ Hij maakt duidelijk dat van der Kwaak het juist moet hebben van service, kunde en een persoonlijke benadering. Dat past bij de doelstelling: het opbouwen van een lange relatie met de klant. ‘Daarom heeft een klant ook altijd met Nico of mij te maken’, benadrukt Roland. Een blik op het klantenbestand bevestigt het effect van de aanpak. Klanten verdwijnen eigenlijk alleen maar als ze bijvoorbeeld gaan verhuizen. Zelfs de crisis wist van der Kwaak zonder noemenswaardige kleerscheuren te doorstaan.

MENSENMENS
Wat opvalt bij van der Kwaak is dat ze bij alles wat ze doen kijken naar de mens achter de klant. Een goede boterham verdienen oké, maar niet ten koste van anderen. Dit komt onder meer tot uitdrukking bij klanten die een nieuwe auto of occasion willen aanschaffen en eigenlijk een hogere instap nodig hebben. Bij een Volvo-specialist kom je dan al gauw terecht bij de XC60. ‘Een hele mooie auto, maar niet voor de gemiddelde beurs’, zegt Roland met gevoel voor understatement. ‘Daarom hebben we ook geschikte modellen voor een lagere prijs in ons assortiment.. En hebben we een gewenst model niet op voorraad, dan gaan we er naar op zoek.’

SOCIAAL BETROKKEN
Ook buiten het bedrijf speelt de menselijke maat een grote rol. Roland gaat zachter praten als hij het heeft over de sociale betrokkenheid van van der Kwaak. Bescheidenheid siert de mens. Toch steunt het bedrijf – op initiatief van Piet – al jaren de Rijnsburgse stichting Werkgroep de Ruyter. Deze stichting maakt zich hard voor hulp aan instellingen en mensen in de armste gebieden van Oost-Europa. Denk aan het opknappen van een weeshuis, een ziekenhuis of een school. En ze steunen nog meer – kerkelijke – initiatieven. Roland: ‘Dat doen we niet om onszelf op de borst te kunnen kloppen, maar het is wel tekenend voor onze motivatie.’

TOEKOMST
De ontwikkelingen in de autobranche gaan snel. Natuurlijk heeft dat ook impact op de toekomst van van der Kwaak. Roland noemt de invloed van internet (en daarmee de afname van klantentrouw) en de stormachtige ontwikkelingen in elektronica en elektrisch rijden als voorbeelden. ‘Om onze klanten te blijven behouden, moeten we nog beter ons best doen’, zegt hij. Mede om die reden ontwikkelde van der Kwaak een handige app. Die herinnert klanten aan onderhoudsbeurten en APK, laat ze direct een werkafspraak inplannen en biedt altijd hulp bij pech of storingen. Een andere ontwikkeling is natuurlijk die van elektrisch rijden. Van der Kwaak was de verkoper van de eerste modellen van Tesla in Nederland. ‘Serienummer 44 en 45’, lacht Roland. Op een gegeven moment moeten we de keuze maken of we ons gaan richten op elektrisch rijden. Maar gelukkig zijn we nergens aan gelieerd. Dus misschien kiezen we juist wel voor youngtimers. Daar rijden er voorlopig nog genoeg van rond in Nederland.’

HOFLEVERANCIER VAN VAN NES
Van der Kwaak is al sinds jaar en dag leverancier en onderhoudspartner van het wagenpark van Inspiratiehuis Van Nes. De eerste levering betrof Volkswagen Transporters. Tegenwoordig bestaat het Van Nes-wagenpark uit onder meer 8 Renaults Traffic.

10 WEETJES OVER VAN DER KWAAK

  • Volvo-specialist
  • Verkoop en onderhoud van alle merken
  • Ook voor lease-auto’s
  • Persoonlijke en deskundig advies
  • Scherpe prijzen
  • BOVAG-gecertificeerd
  • Hypermoderne werkplaats
  • A-merken onderdelen
  • Vervangend vervoer
  • Autoverzekeringen

WAAR MOET U ZIJN?
Automobielbedrijf Van der Kwaak
Brouwerstraat 51b
2231 HP  Rijnsburg
071 4021513
info@autokwaak.nl
www.autokwaak.nl
www.facebook.com/autokwaak
zoek  ‘Autobedrijf van der Kwaak’ via App Store of Google Play Store en Download onze app.

Contact

Locatie

Brouwerstraat 51b
2231 HP RIJNSBURG

E-mail

info@autokwaak.nl

Bel of app

071-4021513

Openingstijden

Showroom

Maandag t/m vrijdag
07:45 tot 17:15 uur
Zaterdag
09:00 tot 16:00 uur

Werkplaats

Maandag t/m vrijdag
07:45 tot 17:15 uur

Neem contact op